.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ارائه اخبار و گزارشات مدیران استانی با زبان مازنی

معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران با تاکید بر تقویت باورهای بومی در بین آحاد جامعه، از مدیران دستگاههای اجرایی استان خواست اخبار و گزارشات خود را در جلسات به زبان محلی مازنی ارائه دهند.

هادی ابراهیمی عصر چهارشنبه در نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش مازندران در سال 90در باشگاه فرهنگیان ساری گفت: مازندرانی یک زبان با لهجه های متفاوت بوده و برای حفظ و حراست از این زبان باید آموزش و پرورش، صدا و سیما از تمام ظرفیت موجود خود استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه گویش مازنی، لهجه نیست بلکه یک زبان است افزود: ائمه جمعه برخی استانهای ترک زبان کشور، خطبه های نماز را به زبان ترکی بیان می کنند تا زبان محلی خود را پاس بدارند.

معاون استاندار مازندران با اشاره به اینکه برای حمایت وپاسداشت از زبان مازنی فقط به چند انتقاد وسخن بسنده کردیم تصریح کرد: فعالیت های فرهنگی برای تبلیغ زبان مازنی باید بین آحاد جامعه ترویج شود.

ابراهیمی با بیان اینکه باید از ظرفیت رسانه ملی و مطبوعات برای معرفی بیشتر زبان مازنی در بین آحاد جامعه استفاده کرد اظهار داشت: دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان بستر اولیه می تواند زمینه ساز رشد و توسعه باشد که در کنار دروس مشخص شده آموزشی می تواند در اوقاتی که برنامه ریزی شده با زبان مازندرانی دانش آموزان آشنا شوند.

وی، به مقام شامخ معلم اشاره کرد و یادآور شد: برای ارج نهادن به اسطوره های تعلیم و تربیت نیاز به تلاش بیشتری از سوی برنامه ریزان است.

محمد علی امیری، مدیر کل آموزش و پرورش مازندران نیز از برنامه های ویژه ستاد بزرگداشت هفته معلم در مازندران خبر داد و گفت: تکریم و تجلیل از مقام شامخ معلمان امری واجب است.

وی با بیان اینکه ویژه برنامه هایی برای تکریم و تجلیل از معلمان نمونه استانی، شهرستانی و کشوری استان تدارک دیده شده است اظهار داشت: رسانه ها در پوشش اخبار هفته بزرگداشت معلم همکاری بیشتری داشته باشند.

امیری در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه زبان مازنی باید به صورت یک فرهنگ در بین دانش آموزان مدارس استان درآید افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته قصد داریم، برخی کتب درسی را به زبان مازنی برای دانش آموزان ارائه دهیم./ مهر


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

فرشاد راعی 2 ارديبهشت 1390
زبان مازندرانی زبان اولیه تمام ایرانی ها یوده و پس از حمله اعراب، از آنجایی که نفوذ به سلسله جبال البرز ممکن نبود این زبان همچنان در مازندران باقی ماند و به همین دلیل است که یادگیری زبان مازندرانی باری تمام ایرانی ها آسان است چون در ضمیر و ذهن و ژن ایرانی ها این زبان باقی مانده است.
کلمات مازندرانی زیادی در پارسنامه فردوسی آمده است و اینکه فردوسی بعد از رنجانده شدن از دربار مرو به حکومت طبرستان در آمل پناه برد و چندی در آمل ماند.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.023 seconds.